by, Rawt Sa (facebook)
လူမ်ိဳးေပါင္းစံုေရာေႏွာေနထိုင္ေသာ တိုင္းျပည္တြင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တသီးပုဂၢလအခြင့္အေရး (Individual Rights) တစ္ခုတည္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္၍ မျပည့္စံုႏုိင္ပါ။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား လူမ်ိဳးအလိုက္ခံစားထိုက္ေသာ စုေပါင္းအခြင့္အေရး (Collective Rights) မ်ားကိုလည္း ထည့္သြားအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုပါက__ ဒီမိုကေရစီ၏ အႏွစ္သာရထဲတြင္ တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးသာမက တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား လူမ်ိဳးအလိုက္ခံစားထိုက္ေသာ စုေပါင္းအခြင့္အေရး (Collective right) ႏွင့္ ယင္း၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္ျဖစ္ေသာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္လည္း ပါ၀င္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူမ်ိဳးေပါင္းစံုေရာေႏွာေနထိုင္ေသာ တိုင္းျပည္တြင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို “အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ ထူေထာင္ေရး” လမ္းစဥ္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္၍ မရေပ။ တသီးပုဂၢလ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ စုေပါင္းအခြင့္အေရးမ်ား အပါအ၀င္ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို အာမခံခ်က္ေပးႏိုင္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္သာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါမည္။
ပင္လံုညီလာခံတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ား ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့ေသာ စနစ္မွာ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္ကို တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးအရသာမက တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ စုေပါင္းအခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အရပါ အျပည့္အသ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မည့္ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးႏုသည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ေရးဆြဲခဲ့ေသာႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းကို ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲ၍ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ႏွင့္ တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္ေရာေႏွာေသာ အတုအေယာင္ ျပည္ေထာင္စုကို ထူေထာင္သြားခဲ့သည္။ ဤနည္းျဖင့္ ဦးႏုသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ဖားတစ္ပိုင္း ငါးတစ္ပိုင္း အတုအေယာင္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္ ျပဌာန္းခဲ့သည္သာမက ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္ထူေထာင္ေရးဟူေသာ “မဟာ လူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒ” ေဘာင္အတြင္းတြင္ လူအုပ္ၾကီး၀ါဒအျဖစ္ အၿမီးအေမာက္မတည့္ တပိုင္းတစျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္က်င့္သံုးခဲ့ပါသည္။
ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို လူအုပ္ၾကီး၀ါဒအျဖစ္ တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္ေရး(၀ါ) လူတစ္ဦးမဲတစ္ၿပားစနစ္မွ်ျဖင့္ ကြက္၍အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ဦးႏုသည္ ဗုဒၥဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ တရား၀င္ဥပေဒျပဳ ျပဌာန္းႏိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ ၁၉၄၇ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုသည္သာ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု စနစ္ျဖစ္ခဲ့ပါက ဦးႏုသည္ ထိုသို႔ ထင္တိုင္းၾကဲ၍ လုပ္ခ်င္တိုင္းလုပ္ခြင့္ရမည္မဟုတ္ပါ။ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္အရ အထက္လႊတ္ေတာ္ (၀ါ) လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္ သည္ ျပည္နယ္မ်ားက ဦးေရတူညီေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ေစလႊတ္ၾကရမည္ျဖစ္သျဖင့္ အကယ္၍ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာ ျပဌာန္းျခင္းဥပေဒၾကမ္းကို ေအာက္လႊတ္ေတာ္တြင္ ဦးႏုအႏိုင္ရသည္ဆိုဦးေတာ့ အထက္လႊတ္ေတာ္တြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏စုေပါင္းမဲျဖင့္ ဟန္႔တားႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၄၇ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္မဟုတ္ပဲ အတုအေယာင္ ျပည္ေထာင္စုမွ်သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္ေခၚ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္တြင္လည္း ျပည္နယ္မ်ားက ဦးေရတူညီေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေစလႊတ္ျခင္းမျပဳဘဲ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ေခၚ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကဲ့သို႕ လူဦးေရအေပၚအေျခခံ၍ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ အခြင့္အေရးကို အလွ်ဥ္းမွ် ကာကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္း မရွိခဲ့ေခ်။
အမွန္စင္စစ္__ ျပည္ေထာင္စုစနစ္တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သည္ တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေသာ လႊတ္ေတာ္ျဖစ္၍ အထက္လႊတ္ေတာ္ေခၚ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္သည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ လူမ်ိဳးအလုိ္က္ခံစားထိုက္ေသာ စုေပါင္းအခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို အကာအကြယ္ေပးသည့္ လႊတ္ေတာ္ျဖစ္ရေပမည္။ သို႕ေသာ္ ၁၉၄၇ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္မွာ __ အထက္လႊတ္ေတာ္ေခၚ လူမ်ိဳးစုလႊတ္ေတာ္သည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ ကို္ယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို အာမခံခ်က္ေပးသည့္ လႊတ္ေတာ္မဟုတ္ပဲ တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးကိုသာ ထပ္ဆင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ လူဦးေရပို၍မ်ားျပားေသာ ဗမာ(ေခၚ) ျမန္မာတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ အခြင့္အေရးကို ႏွစ္ဆတိုး၍ ရရွိေစခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၄၇ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ဦးႏုက်င့္သံုးခဲ့ေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို “ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းျပန္၀ါဒ” အျဖစ္ ကခ်င္ႏိုင္ငံေရးသမား “ဇန္ထားရွင္” ကို တိုက္ခိုက္ေ၀ဖန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
“ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းျပန္၀ါဒ” ကို အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ထူေထာင္ေရးဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ က်င့္သံုးခဲ့ေသာေၾကာင့္ ဦးႏုသည္ ဗုဒၥဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ၁၉၆၁ခုႏွစ္တြင္ ျပဌာန္းႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ဤနည္းျဖင့္ မဟာလူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒ၏ ေရေသာက္ျမစ္သံုးသြယ္ထဲမွ အေရးအၾကီးဆံုးေသာ “ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာ” ကို ဥပေဒျဖင့္ ျပဌာန္းကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုသို႔ မဟာလူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းေၾကာင့္ ဗုဒၥဘာသာ၀င္မဟုတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားထဲမွာ ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕အစည္း (Kachin Independence Organization) ႏွင့္ ခ်င္း လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္ဦး (Chin Liberation Army) တို႕ကို ထူေထာင္၍ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရကို လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ ပုန္ကန္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ ဆယ္ႏွစ္နီးပါးျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပည္တြင္းစစ္မီးကို ပို၍ အရွိန္အဟုန္ျပင္းစြာ ေတာက္ေလာင္ေစခဲ့ပါသည္။ ထိုမွ်သာမက ဦးႏုသည္ ဗုဒၥဘာသာကိုႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ျပဌာန္းျခင္းကိုမေက်နပ္ၾကေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စုအေျခအေနကို စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္ ျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံ ျပဌာန္းရန္ ၾကိဳးပမ္းခ်က္ “Federal Movement” ၾကီး ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါသည္။ ထို ဖက္ဒရယ္လွဳပ္ရွားမႈၾကီးကို ဟန္႔တား၍ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းက ၁၉၆၂ တြင္ ႏိုင္င္ငံေတာ္အာဏာကို လက္နက္အားကိုးျဖင့္ သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္လည္း “ဦးႏု၏ မဟာလူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒအေျခခံ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးစီးမံကိန္း”ႏွင့္ ယင္းေနာက္ဆက္တြဲ အမွားမ်ားေၾကာင့္ က်ဆံုးသြားရေလသည္။
ဗိုလ္ေန၀င္း၏ တစ္ပါတီအာဏာရွင္ စနစ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသားစာေပ၀ါဒ
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းသည္ “ျပည္နယ္မ်ားညီညြတ္ေရးအဖြဲ႔” ဦးေဆာင္မွဳျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစံုပူးေပါင္းဆင္ႏြဲခဲ့ေသာ စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျပဳလုပ္တည္ေဆာက္ေရး “ဖက္ဒရယ္လွဳပ္ရွားမွဳ” ကို ဟန္႔တားရန္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို သိမ္းပိုက္ခဲ့သူျဖစ္ပါသည္။ “ဖက္ဒရယ္လွဳပ္ရွားမွႈ” ကို ဟန္႔တားျခင္းသည္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ား ၏ ႏိုင္ငံေရးတန္းတူခြင့္ကိုသာမက တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈစာေပႏွင့္ ရိုးရာဓေလ့ထံုးစံမ်ား အပါအ၀င္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကိုပါ ရုတ္သိမ္းတားျမစ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ လူမ်ိဳးအလိုက္ခံစားသင့္ေသာ စုေပါင္းအခြင့္အေရး (Collective Rights) ၏ အေခါင္အခ်ဳပ္ျဖစ္သည့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (Self-determination) ကို ရုတ္သိမ္းျခင္းသည္ ထိုလူမ်ိဳးမ်ား၏ ျဖစ္တည္ျခင္း၀ိဥာဥ္ကို ဆြဲႏႈတ္ျခင္းႏွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္ပါသည္။ ၀ိဥာဥ္ဆြဲႏုတ္သြားၿပီးေနာက္ ခႏၥာကိုယ္ မည္ကဲ့သို႔ အသက္ရွင္ရပ္တည္မည္နည္း။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းသည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားကို ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို ပိတ္ပင္ဟန္႔တားသည့္ ပဏာမေျခလွမ္း အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ စာေပသင္ၾကားခြင့္၊ ေရးသားထုတ္ေ၀ခြင့္ႏွင့္္ လြတ္လပ္စြာျဖန္႔ခ်ီခြင့္အားလံုးကို ႐ုတ္သိမ္းခဲ့ပါသည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားမိမိတို႕ ဘာသာစကားေျပာဆိုသံုးစြဲျခင္းကိုမူ ပိတ္ပင္ျခင္းမရွိခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ဘာသာစကား၏ အသက္၀ိဥာဥ္ျဖစ္ေသာ “စာေပ” ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္း ျမင့္တင္ေရးကိုမူ လံုး၀ဟန္႔တားပိတ္ပင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုမွ်သာမက မဟာလူမ်ိဳးၾကီး၀ါဒ၏ ေရေသာက္ျမစ္သံုးသြယ္ထဲမွ ဒုတိယရင္းျမစ္ျဖစ္ေသာ “ဘာသာစကား တစ္မ်ိဳးတည္း ရွိျခင္း” ကို ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားမ်ားကို အသံုုးျပဳ၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ….
>>> (အပိုင္း ၄ ) >>>ဆက္မည္
*မွတ္ ခ်က္* Dr Lian H. Sakhong (B.A.,Hons, M.A , B.D, Ph.D) မွ ေရးသား တဲ့ (တိုင္းရင္းသားလူူူူူမ်ိဳးမ်ားအေရး ႏွင့္စစ္မွန္ေသာဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္) စာအုပ္ မွ ကူးယူတင္ျပျခင္းျဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment