by, Rawt Sa (facebook)
... မတူဘဲ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား၏ လုပ္ရပ္ႏွင့္ပိုတူညီခဲ့ေၾကာင္း သမိုင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ေထာက္ျပေ၀ဖန္ခဲ့ၾကသည္။
ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားသည္ ၄င္းတို႔သိမ္းပိုက္အုပ္စိုးေသာ နယ္ေျမတိုင္းတြင္ ဘုရားတည္၍ ေစတီပုထိုးမ်ား တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ အစဥ္အလာရွိခဲ့ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားတည္ျခင္းႏွင့္ ေစတီေတာ္မ်ားတည္ ေဆာက္ ျခင္းသည္ “ဗုဒၥဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား” ၏ သက္ဦး ဆံပိုင္ ရွင္ဘုရင္ႀကီးမ်ား အတြက္ အင္မတန္အေရး ၾကီး လွေပသည္။
ေစတီေတာ္မ်ားကို တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းျခင္းသည္ သာမန္ဘာသာေရးကိစၥတစ္ရပ္မွ်သာ မဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံေရးအရလည္း အေရးၾကီးလွပါသည္။ ေစတီတစ္ဆူကို တည္ေဆာက္ကိုးကြယ္ျခင္းသည္ ယံုၾကည္သူတို႕၏ ဖူးေမွ်ာ္ကိုးကြယ္ရာ သာသနာအေဆာက္အဦးျဖစ္သည့္အျပင္ ထိုေစတီေတာ္ကို လွဴဒါန္းတည္ေဆာက္ခဲ့သူ ဒကာရွင္မင္းတရားႀကီး၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈနယ္ပယ္ကို ေဖာ္ညႊန္းသည့္ ႏိုင္ငံေရးျပယုဂ္ တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါသည္။
ဥပမာတစ္ခုအေနျဖင့္__မင္းတုန္းမင္းေခတ္က က်င္းပခဲ့ေသာ ပဥၥမသံဃာယနတင္ပြဲကို ျပလိုပါသည္။ ထိုအခ်ိန္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အပါအ၀င္ ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၈၅၂ အဂၤလိပ္ျမန္မာစစ္ပြဲအရ အဂၤလိပ္လက္ထဲ သို႔ က်ေရာက္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ မင္းတုန္းမင္းႀကီးသည္ ပဥၥသံဃာယနာတင္ပြဲကို မႏၱေလးေနျပည္ေတာ္ၾကီးတြင္ က်င္းပခဲ့ၿပီးေနာက္ သံဃာယနာတင္ပြဲ ေအာင္ပြဲအထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရွိ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးတြင္ ထီးေတာ္တင္ပြဲၾကီးပါ ဆက္လက္ က်င္းပခဲ့သည္။
မင္းတုန္းမင္းအေနျဖင့္ ၄င္းအုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ေနေသာ မႏၱေလးေနျပည္ေတာ္ၾကီးတြင္ သံဃာယနာတင္ ပြဲ က်င္းပျခင္းကိ ဘာသာေရးကိစၥတစ္ရပ္ဟု ေခၚဆိုႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေသာ္လည္း ၿဗိတိသွ်လက္ထဲက် ေရာက္ေန ေသာ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရွိ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ၾကီးတြင္ ထီးေတာ္တင္ျခင္းမွာမူ သာမန္ဘာသာေရးကိစၥတစ္ရပ္ မဟုတ္ ေတာ့ေပ။ ႏို္င္ငံေရးအရ မ်ားစြာအဓိပါယ္ရွိေပသည္။ မင္းတုန္းမင္းၾကီးက ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ၾကီးတြင္ ထီးေတာ္ တင္ျခင္းအားျဖင့္ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးမ်ား၏ ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံ သိမ္းပိုက္အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းကို အသိအမွတ္မျပဳေၾကာင္း အစဥ္အလာၾကီးမားလွေသာ ဗုဒၥဘာသ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကို ထံုးတမ္းအစဥ္အလာအရ ျပသခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဦးႏုသည္ ဆဌသံဃာယနထီးေတာ္တင္ပြဲကို က်င္းပေသာအားျဖင့္ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္က တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ပဥၥသံဃာယနတင္ပြဲႏွင့္ ဗုဒၥဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳး၏ သမိုင္းေၾကာင္ဆက္စပ္မႈကို ျပခဲ့ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီစနစ္ေၾကာင့္ ျပတ္ေတာက္သြားခဲ့ေသာ ဗုဒၥဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား၏ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ကို လြတ္လပ္ေရးအသီးအပြင့္ေၾကာင့္ ျပန္လည္ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္းျပသခဲ့ျခင္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။
လြတ္လပ္ေရး ဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား
ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီေခတ္မတိုင္မီကာလအထိ သမိုင္းအဆက္ဆက္ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ ေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ ကၽြႏု္ပ္ တို႔ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ၁၉၄၇ခုႏွစ္တြင္ မိမိတို႕ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ေသာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အရ ဤတိုင္းျပည္၏ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံအျဖစ္ ပါ၀င္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ခ်င္းျပည္ကို ျမန္မာမင္းမ်ား၏ ပိုင္နက္နယ္ေျမအျဖစ္ ျမန္မာမင္းမ်ားႏွင့္အတူ သိမ္းပိုက္ ခဲ့ ျခင္း မဟုတ္ေပ။ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ လူမ်ိဳးမ်ားအျဖစ္ သီးျခားစီ သိမ္းပိုက္ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ ျမန္မာမင္းတို႔၏ ပိုင္နက္အားလံုးကို ၿဗိတိသွ်အစိုးရက သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ ကၽြႏု္ုပ္တို႔ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ႏွစ္ၾကာမွ် မိမိတုိ႕၏ အမ်ိဳးသားလြတ္လပ္ ေရးကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ၿဗိတိသွ်အစိုးရက သံုးၾကိမ္သံုးခါတိုင္တိုင္ သီးျခားစစ္ဆင္ႏြဲၿပီးမွသာ ၁၈၉၆ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ခ်င္းျပည္ကို ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီအျဖစ္ သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ကိုလိုနီေခတ္မတိုင္ခင္ကတည္းက ခ်င္းျပည္ ကို မည္သည့္ျမန္မာမင္းမွ မသိမ္းပိုက္၊ မအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ဖူးေသာေၾကာင့္ ျမန္မာမင္းတို႔၏ ဗုဒၥဘာသာ အစဥ္အလာအရ စိုက္ထူထားေလ့ရွိေသာ နယ္ျခားမွတ္တိုင္ ေစတီပုထိုးမ်ားႏွင့္ ဘုရားတစ္ဆူမွ် ခ်င္းျပည္နယ္တြင္ မရွိခဲ့ေပ။ ထိုအခ်က္ကို ဦးႏုက ေကာင္းစြာ သတိျပဳမိဟန္တူပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ခ်င္းလူမ်ိုးမ်ား ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ျဖစ္လာခဲ့ၿပီးေနာက္ ခ်င္းျပည္(ထိုစဥ္ကအေခၚ ခ်င္း၀ိေဒသတိုင္း) ၿမိဳ႕ေတာ္ဖလမ္းၿမိဳ႕တြင္ ေစတီတစ္ဆူကို ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာေငြထဲမွ အကုန္အက်ခံ၍ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးႏုက စိုက္ထူေပးခဲ့ပါသည္။ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား တစ္ႀကိမ္တစ္ခါမွ် မအုပ္ခ်ဳပ္ မသိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့ေသာ ခ်င္းျပည္နယ္ကို လြတ္လပ္ေရးေက်းဇူးေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့ၿပီဟု ဦႏုက ေအာက္ေမ့ဟန္တူပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေစတီေတာ္၏ အမည္ကို “လြတ္လပ္ေရးဆုေတာင္းျပည့္ဘုရား” ဟုမွည့္ေခၚသြားပါသည္။
ဦးႏု၏ ေပၚလစီႏ်င့္ လုပ္ရပ္မ်ားကို ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကည့္ပါက ႏိုင္ငံေတာ္ ဘ႑ာေငြကို အကုန္အက်ခံ၍ ဆဌသံဃာယနတင္ပြဲက်င္းပျခင္းႏွင့္ ကမ ၻာေအးေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ျခင္းတို႔ကို “ဘာသာေရးသက္သက္ပါ” ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္ျငားလည္း ဗုဒၥဘာသာ၀င္မဟုတ္ေသာ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ ျမိဳ႕ေတာ္တြင္ လြတ္လပ္ေရးဆုေတာင္းျပည့္ဘုရားတည္ေဆာက္ျခင္းကို ဘာသာေရးသက္သက္ဟု ေခၚဆိုႏိုင္မည္မဟုတ္။ ယင္းသည္ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ား မိမိ၏ သေဘာဆႏၵအေလွ်ာက္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ျဖစ္လာခဲ့ျခင္းကို ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ခ်ိဳ႕က မ်က္လွည့္ျပေစာ္ကားျခင္းႏွင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို သစၥာေဖာက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားကို အျခားျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ ညီေနာင္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား တစ္မ်ိဳးအျဖစ္လည္းေကာင္း ဗုဒၥဘာသာကို ျမင့္ျမတ္ေသာ အျခားသာသနာေတာ္တစ္ခုအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳပါေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ခ်ိဳ႕က ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးအတြက္ အလြဲသံုးစား လုပ္၍ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားအေပၚ အႏိုင္က်င့္ေစာ္ကားျခင္းကိုမူ ခ်င္းသမို္င္းက နည္းနည္းမွ် သည္းခံခြင့္လႊတ္လိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရးဆုေတာင္းျပည့္ဘုရားသည္ ဗုဒၥဘာသာကို ႏိုင္ငံေရးအတြက္ အလြဲသံုးစားလုပ္ေသာ ဗမာႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ခ်ိဳ႕၏ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားအေပၚ အႏိုင္က်င့္ေစာ္ကားမႈျပယုဂ္အျဖစ္လည္းေကာင္း ၊ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအေပၚသစၥာေဖာက္မႈသေကၤတ အျဖစ္လည္းေကာင္း ယေန႔ခ်င္းျပည္တြင္ ရင္နာဖြယ္ရာ ရပ္တည္ေနပါေတာ့သည္။
ဦးႏု၏ ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းျပန္၀ါဒ
ဦးႏုသည္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ ေနရာတြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ရာထူးကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူျဖစ္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ သူ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္သက္တမ္းတစ္ခုလံုး၏ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္ၾကည့္ပါက သူ႔လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားသည္ “အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ထူေထာင္ေရး” ဟူေသာ ေဘာင္ကို မေက်ာ္ခဲ့ေပ။ ထို႕ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုလည္း အျပည့္အ၀မက်င့္သံုးႏိုင္ခဲ့ေပ။ “အမ်ိဳးသားႏို္င္ငံေတာ္တည္ေထာင္ေရးလမ္းစဥ္” သည္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးတည္းရွိေသာ တိုင္းျပည္မ်ားတြင္သာ က်င့္သံုးေသာ စနစ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ “အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေတာ္ ထူေထာင္ေရး” ဟူေသာ ေဘာင္အတြင္း ဒီမိုကေရစီစနစ္ကုိက်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ပါက တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးမ်ား (individual rights) ကိုသာ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစံု ေရာေႏွာေနထိုင္ေသာ တိုင္းျပည္တြင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးတစ္ခုတည္းျဖင့္ေဖာ္ေဆာင္ပါက ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ လူအုပ္ၾကီး၀ါဒျဖစ္သြားၿပီး လူမ်ားစုက လူနည္းစုကို ထင္တိုင္း အႏိုင္က်င့္ေစာ္ကားေသာစနစ္ (Tyranny Majority) ျဖစ္သြားႏိုင္ပါသည္။
>>> (အပိုင္း ၃ ) >>>ဆက္ရန္
*မွတ္ ခ်က္* Dr Lian H. Sakhong (B.A.,Hons, M.A , B.D, Ph.D) မွ ေရးသား တဲ့ (တိုင္းရင္းသားလူူူူူမ်ိဳးမ်ားအေရး ႏွင့္စစ္မွန္ေသာဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္) စာအုပ္ မွ ကူးယူတင္ျပျခင္းျဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment